♥aBouT Me♥

My photo
assalamualaikum.. hello readers.. welcome to my offical blog.. selamat bergembira dan berjoget-joget kat blog ni.. sila tinggalkan jejak anda kat shoutbox tu ye.. nanti dengan gembiranya saya guling-guling dan joget-joget di blog anda..

Monday 1 August 2011

keseronokan berpuasa..

assalamualaikum...
hey readers and peeps..
haaa..
kepada yang beragama islam..
camne first puasa korang?
ok?
kepada yang cuti umum tu..
especially girl..
rugi ooo..
tapi tak pe..
nak wat camne kan..
nanti boley ganti..
hee..
kepada yang sengaja takmo puasa tu..
yang da akhil baligh je..
budak beringus dikecualikan..
aishhh..
pe nak jadi la ngan korang ni..
tak malu ke?
tak malu ke kat budak budak kecik yang beriya iya nak puasa..
even diorang tak ikhlas pon nak berpuasa..
sebab ganjaran berpuasa penoh yang dijanjikan oleh parent diorang..
tapi tu adalah cara terbaik untuk mendidik diorang supaya berpuasa..
aku pon nak jugak..
tapi tak kompom lagi boley puasa penoh ke tak..
kuwang3..
hik3..
 
puasa ni seronok kan..
bila cakap pasal puasa mesti teringat kat bazaar ramadhan..
boley batal air sembahyang camni..

cuci mate jom!

kejam giler mak dia..
 aishhh..
pikir pasal makan je..
aku tak pegi pon bazaar ramadhan..
bukannye hape..
aku nak puasa mata, telinga dan mulut..
yela..
mane tak nye..
bila kite pegi bazaar..
susah kot nak jage mate..
mesti kite tengok macam2..
kat bazaar tu macam2 jenis orang ade..
yang seksi dan seksa..
bukan pompuan je..
ingat laki tak seksi ke..
pakai boxer je g bazar..
aishhh..
kalau bab telinga plak..
mesti la kite akan dengar macam2..
orang niaga tu bukan setakat jual makanan tapi jual cerita..
kah3..
pastu mulut yang belom baya zakat ni pulak..
mula la nak mengkritik..
wawawawawa...
so baek aku elak semua tu..
dok dalam umah diam2..
pastu masak juadah berbuka..
lagi bes..

puasa mesti tak sah kalau tak ade kurma..
sekarang ni kurma yang popular..
kurma yusof taiyob..
ensyemnye incik yusoff..kah3
siyes aku nak tergelak bila nengok comercial kat tv..
aku pon tak paham nape aku geli ati..
 family aku makan kurma timbang je..
sebab aku lebih suke kurma timbang dari kurma lain..
maybe sebab rase dia lagi sedap even murah..
lain la korang..
mesti makan kurma mahal2 kan..
kurma kat umah aku sentiasa ade je even bukan bulan puasa..
tapi bila time puasa mesti mud nak makan kurma tu lagi melonjak2..
lagi nikmat kot..
hahaha..
time berbuka mesti aku ngap kurma dulu..
sunnah..
pastu nak cakap pasal makanan plak..
bila puasa semua kite nak makan..
nak makan tu la ini la..
tapi bila da makan..
cepat je kite rase kenyang..
tak larat nak makan..
perot da buncit..
nafas pon da tersekat sekat..
puasa kan sebulan..
banyak lagi mase nak makan semua yang kite nak makan..
so jangan la tamak..
makan la berpada pada..
 bile nafsu makan da dipuaskan..
mula la..
naluri malas nak solat menerjah nerjah..
mata pon da lalok macam mat gian..
rase nak landing kat katil..
so time berbuka tu makan la kurma dan minom air dulu..
pas solat ko mencekik la puas puas sampai puas nafsu serakah kau tu..
hahaha..
 
puasa semestinye tak dapat dipisahkan dengan solat tarawikh..
seronok kot..
sebab dapat jumpe kawan2 dan makcik2..
bukan senang nak jumpe diorang..
pastu dapat solat same2..
aku suke dengar ceramah pasal kelebihan dan ganjaran berpuasa di ramadhan.. 
setiap ari ganjaran berbeza..
morey?
hahaha..
pasal makan laju je kan..
tu pon bes jugak..
aku suke bubur lambok..

ini bubur bukan dubor..(sila sebot betol2 ye.hee)
 kalau kat tempat aku ni femes ngan bubur lambok..
macam2 jenis bubur lambok..
bes giler...

actually puasa ni sangat2 menyeronokkan..
puasa bukan sekadar menahan lapar dan dahaga..
tapi menahan diri kita dari segala kemungkaran..
meningkatkan lagi keimanan kita..
dan..
menyucikan diri kite dari segala dosa..
actually puasa ni sangat2 menyeronokkan..
kalau kita benar2 memahami ape itu makne berpuasa..
dan enjoy the fasting..

Allah Mengampuni Dosa Orang Yang Berpuasa:
Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud :“Sesiapa yang berpuasa dengan penuh keimanan kepada Allah, maka sesungguhnya telah diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.” 
(Hadis Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

happy fasting..
thanks for reading this..
assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment